48 órás teljesítménytúra, Magyarország határai mentén. 2169 km. PDF Nyomtatás E-mail
Túra beszámolók - Túra beszámolók
Írta: Ispán   
2009. május 14. csütörtök, 18:09

 Tavaly amikor kiírásra került a túra az elsők között jelentkeztem, mert szeretem az ilyen jellegű megpróbáltatásokat.

Eljött az indulás napja.

Motor felkészítve, új lánc a gumiknak még adtam ennyi sanszot.
Először egyedül akartam menni, hogy tényleg csak magamra számítsak de, örültem  Nabs kollega megkeresésének, és együtt vágtunk neki a hosszú távnak.
Nem volt időm normálisan rákészülni, ezért éjjel 1-ig rámoltam, kis kapkodással majd mondván pihenni kell 2-re sikerült is ágyba kerülni.
Csak el ne aludjak! Óra, telefon csörgőre. Volt bennem egy kis drukk.
Sikerült is egy órával hamarabb kelnem, így már 7 órakor az Esztergomi Mol kútnál reggeliztem,és komótosan rendezgettem az itinereket.

Laci is befutott és a 8-as komppal már indultunk is az első etapra.

  1. Esztergom-Salgótarján 147 km

Kellemes időben, nyugodt tempóban vágtunk neki Pilismarót felé.
A kompon rajtunk kívül csak a „kalauz” van, meg a szakállas tengeri medve kinézetű kapitány. Még ki sem köt a túloldalon de, mi már gurulunk a part irányába.
Én megyek, elöl, elég jól ismerem ezt a környéket. Szob, majd Vámosmikola után Tésa felé fordulunk, és szinte ténylegesen a határvonalon egy szűk erdei úton haladunk.
Majd továbbrobogva gyönyörű sárga repce ültetvény mellett megyünk Balassagyarmaton,Szécsényen Nógrádszakálon keresztül Salgótarjánba.
Két és fél óra után egy kis pihenő, tankolás cigi és folytatjuk utunkat.

    2. Salgótarján-Sátoraljaújhely.279 km

Cered,Ózd irányába indulunk.Itt már sokkal kanyargósabbá válik az út,és bizony a tél itt sem múlt el nyomtalanul,a minősége is igen csak rosszabbodott.
Már kezdtük döntögetni a motorokat, de egy pár kátyú, és kavicsszórás meggondolásra késztetett.
Egy tuningolt Mitsubishi mutatta meg hogy mennyit számít a négy kerék. Őrült pilótája mint egy kamikaze zúgott el mellettünk.Egy pillanatra beugrott a versenyszellem,de győzött a józan ész,meg különben sem értem volna utol.Nem volt normális az biztos,de azért lenyűgözött.
Annyira, hogy valahogy rossz irányba fordultam,és tettünk egy 15 km-es kanyart, ami ugye vissza is 15 így adtunk annak a bizonyosnak egy fél órás pofont.
Majd Serényfalva –Aggtelek-Jósvafő-Hídvégardó (Laca mintha érezte volna, hogy erre tervezze aV-strom tali útvonalát) sok ismert dolog köszönt vissza.Mikóháza érintésével értünk be Sátoraljaújhelyre.
Akkor is és most is nagyon tetszett ez a rész
 
    3.  Sátoraljaújhely-Csenger  275 km.

Pár motoros utolért és le is hagytak, ezért egy kicsit fokoztam a tempót, és Pácin és Zemplénagárd felé többen mentünk.Kicsit kavarogtunk is (fogjuk a Garminra)és mivel nem volt komp ezért Cigánd felé kerültünk és a Tisza –hídon mentünk tovább.
Záhony után Zsurkon volt egy feladat…. A jobb oldalon mi az utolsó házszám?
Valami történik a faluban…
A tulajdonos hölgy már messziről kiabál… 77-es hetvenhét. Már sokan elmentek.
Mi egy kicsit beszélgetünk vele, Elmondjuk, hogy honnan jöttünk és mi ez az egész, hogy pont az Ő házánál áll meg a rengeteg motoros, és gyanús szemmel méregetik a portáját.
Nem sokkal innen sajnos egy társunk egy részeg biciklis miatt, egy 40 méteres csíkot húzott az egy éves motorjával. Kisebb-nagyobb zúzódásokkal megúszta,és a motor is elindult Tudták folytatni az utat, de azért megrázó volt.A részeg meg tovalibbent az imbolygó kerékpárral.
Innen egy fantasztikus pontonhídon keltünk át a Tiszán.
Drukkoltam nehogy beszakadjon alattunk, mert igen csak recsegett ropogott, de sikeresen partot értünk
Már eléggé besötétedett, mikor megtaláltuk Tiszacsécsén Moricz Zsigmond szülőházát, és az udvaron álló szobrát.
Tivadarban újabb gond.
Nabs motorján az első lánckerék anya csavarja önállósította magát. Egy órai szerelés után megállapítottuk, hogy ezt bizony jobb, ha szerviz javítja.
Egy segítőkész fogadótulajdonos útmutatása alapján egy motoros szerelőhöz mentünk,ahol végül is sikerült megjavítani a problémát.
Le a kalappal Rudolf előtt hogy a péntek esti programját elhalasztva a segítségünkre volt.Mégegyszer innen is köszönjük.
Már teljes sötétségben Méhtelek érintésével érkeztünk meg Csengerre.
Telefonon hívtuk a panzió tulajt és egy kellemes vodkával, (na jó kettővel)… meg még egy kicsivel zártuk a napot 1 óra magasságában. 701 km-rel a fenekünkben.

     4.Csenger- Sarkad  248 km

Hét órakor kelés rendbe szedjük magunkat, majd bezárjuk a panziót (rajtuk kívül senki nem volt) és indulás továbbVállalj és Penészlek felé.  Fokozzuk a tempót forgalom szinte semmi és meglepődünk az utak állapotán. Néha- néha beleszaladunk ugyan egy-két  kátyúsabb részbe, de sokkal rosszabbra számítottam Váll- tó mellett csak elsuhanunk, és nemsokára Nyírábrányban keresgéljük a Határpont presszót.
Na itt is sikerült kavarni egy kicsit. Még a határállomásra is bekukkantottunk, majd sokadszorra még egyszer elolvastuk az itinert mire sikerült. Itt nem is volt sok feladat, nagy sík terep, hosszú egyenesek, de nem volt unalmas, mert mindig megszakította pár kanyar. Egy fantasztikus akácoson mentünk keresztül.A virágok szinte a szánkba lógtak és rendkívül kellemes illat kísért egy darabon
Biharkeresztes, és Mezőgyán után meg is érkeztünk Sarkadra.
Ezt a 250 km 3 óra 7 perc mozgási idővel és 3 óra 55 teljes idővel tettük meg.

      5. Sarkad. Makó   131 km

Az út hangulata hasonló az előbb leírtakkal. Lökösháza és Battonya után Nagylaknál rámentünk a fő útra majd beértünk Makóra.

     6. Makó-Bácsalmás   129  km

Fél óra pihenő után csak nyomtuk és nyomtukTovább mentünk a 43-as úton már nem volt kedvünk lemenni Kübekháza felé, mert építik az utat. . Szegeden szintén kavartunk egy kicsit, majd  Röszke felé a Tiszai-gáton vezetett az utunk.
A következő feladat Kissor volt de ilyen település nincs a térképen.
Azért csak megtaláltuk, nem adtuk fel de, már éreztük a fáradságot.Kelebián keresztül beértünk Bácsalmásra.

     7.  Bácsalmás-Barcs   273  km.

Majdnem 18 óra volt, amikor innen indultunk.
Katymáron majd Garán kellett áthaladnunk. Itt a kis kápolna előtt a kérdés? Hány feszület van a kis emlékparkban?
A népek a délutáni jó időben ott kvaterkáztak, és ahányan voltak annyiféle számmal bombáztak, mert hogy minden motoros, aki már előttünk elment ezeket mondogatták.
3- 4- 5 -7 -17. Vajh melyik az igazi?
Majdnem én is bejöttem a csőbe, és messziről számolva 17- ben állapítottam meg.
Aztán csak leszálltam a vasról és kiderült hogy feszület, a 3+1 tehát 4 a jó válasz.
Hercegszántón nem találtuk a Stop vendéglőt, itt elég sok időt vesztettünk, pedig pofon egyszerű volt.
Ezek után siettünk, hogy elérjük a kompot Mohácsnál. Sikerült koppra venni és már indultunk is.
Ennyi szúnyogot magamon még életemben nem láttam. Jót nevettünk a sok kalimpáló emberen.
Bezedeken a rend éber őrei nagy piros körökkel kényszeríttettek megállásra. A tök sötét pusztában.
Nagyon érdeklődőek és kíváncsiak voltak. Egyre szívesebben állunk meg és beszélgetünk. Ez már a fáradság jele ismét. Majd nem sokkal később a harmadik páros is érdeklődik.
Már egy kicsit unjuk a magyarázkodást, meg mennénk is.
Papírokat sehol nem kértek.
Az egyik, még jóindulatúan figyelmeztetett, hogy ilyenkor már ne menjünk keresztül az egyik településen, mert a kisebbség ilyenkor mulat és akár meg is, állítanak és akármi is elképzelhető.
Nem ijedtünk meg és este valamikor megérkeztünk a harkányi Campingbe.
Felvertük a sátrakat majd egy jót kajáltunk étteremben és alvás. Sajnos itt nem tudtuk teljesíteni a tervünket.
Reggel egy óra alatt elértük Barcsot, ahol fél óra pihi után folytattuk utunkat

     8.  Barcs- Szentgotthárd    273 km

Reggel még úgy ítéltük, hogy teljesíthető a táv, de igazából egyikünket sem érdekelte, hogy mikor érkezünk haza.
Vízvár és Zákány érintésével Fityeházán ittunk egy jó kávét.
Itt is csodálkoztak, hogy rövid idő alatt ennyi motoros fordul meg a Joyce „kocsmában”
A pultos kislányt meg is hívtuk a fórumra, és megígértük hogy jó hírét visszük a kávézónak.
Majd egy gyönyörű erdei úton mentünk Gosztolán keresztül ahol is lefejeltem egy darazsat. Ez idáig nem lett volna baj, mert rengeteget pusztítottunk, de ez bódultan esett le a plexiről, és persze nem a földre, hanem a kabátomon belülre a hasamra. Ez akkor nem vettem észre, csak egy fél óra múlva mikor magához tért, egy kis valamit éreztem. De nem szúrás, hanem valami megmagyarázhatatlan érzés.
Majd kis idő múlva még egyszer. Viccből infarktusra gyanakodtam, de eljátszottam a gondolattal, hogy mi történne, ha rosszul lennék.
Egyszer csak egy hatalmas csípés térít magamhoz, majd még egy. Mire sikerül megállnom, mint egy bárányhimlős kisgyerek olyan a hasam, ami ugye nem kicsi.
Node ezt is túléltük de a darázs nem.
A kis intermezzo után már az Őrséget vesszük célba és gyönyörű jól ismert utakon ,legalábbis számomra, elérjük Szentgotthárdot 14 órakor.

       9.  Szentgotthárd-Lövő      120 km

A benzinkúton rengeteg motorossal találkoztunk. A jó idő megtette hatását,kirajzottak mint méhek a kaptárból.Fél óra szünet után mi is tovább indultunk.A 8-as útról Vasalja felé tértünk le majd követtük a határ menti utat Ják, Pornóapáti ,Narda ,Bozsok.
Itt a 2007 es Szallerbeck Marathon település nevei ugrottak be,mint ismerős területek,igaz akkor már sötét este volt.
A falvakon érződik a nyugati határ közelsége. Nem csak rendezettebbek,hanem a rengeteg német nyelvű felirat, reklámtábla,hirdeti magát.
A Kőszegi-hegységet szintén kihagyjuk. Itt még azt hittem naívul hogy  20 órára Esztergomba leszünk,ezért nem mentünk fel az erősen endúros részre

16 30 ra be is futottunk Lövőre.

10.    Lövő- Rajka    164 km

Innen is fél óra pihenő után indultunk.
Utólag persze könnyű okosnak lenni de sok volt a pihenő. (de olyan jó volt levetkőzni, felfrissíteni magunkat.)
Sopronnál egy útlezárás igen csak megtréfált bennünket, no meg a GPS is.
Mint pók a falon futkároztunk össze vissza, aztán egy jó nagy kerülővel értünk be Fertőrákosra az európai piknik és a kőfejtő helyszínére.
Mivel Hegyeshalomnál véletlenül sem akartunk rámenni az autópályára, de a navigáció csak nem adta fel, és mindig máshonnan de arrafelé vezetett,jött a józan paraszti ész és a „tessék mondani! Merre kell. menni X irányba”
Ez mindig hatásos volt,csak sok idő ment el vele,de meg is találtuk Rajkát fél nyolcra.

      11. Rajka- Esztergom   150 km

Hurrá! Az utolsó etap. 150 km csúsztunk. De nem foglalkozunk vele. 8 kor indulás. Nemsokára a Duna felé vesszük az irányt. Ahol egy hatalmas tábla fogad, hogy a híd lezárva, de nem hiszünk neki.
Pedig igaz volt.A jóságos gyalogosok jóindulatával kísérve sikerült az átkelés.
Kicsit olyan „Híd a Kwai folyón” hangulatom van. Úgy érzem bármelyik pillanatban, beszakad.- Ez a Szigetközi Táj is csodálatos. Megállni sehol nem merünk, mert itt is ellepnek a szúnyogok.
Még keresztülmegyünk Püskin,és Héderváron,és máris Győr centrumán megyünk keresztül Itt egy balos fordulóval, rátérünk az unalmas 1-es fő útra és komótosan ténylegesen betartva a szabályokat, gurulunk a cél felé.
Már megint ránk sötétedett ezért jobb is visszafogni a lovakat, na meg a büntetés a másik visszatartó erő.
Szemeink kicsit kápráznak, fáradtak vagyunk a fenekemet, alig érzem, de rendkívül boldogan szállunk le Esztergomban 2179 km után 22 30 kor.
A két motor között 10 km volt a különbség a számláló között.
Itt elbúcsúztunk, Nabsnak még 70 nekem még 50 km vissza volt hazáig.

Ui.: A reklám helye

Ez a túra nem jöhetett volna létre ebben a formában,ha Sárvári Zsolt alias Mackó nem készíti el az itinert bejárva az egész utat és az összes járulékos dolgokat.

Köszönjük még egyszer.

                                               Na pá is pán   

BP.2009 05 14

Halász István