Keletről nyugatra, avagy a sushi és a fehér kolbász PDF Nyomtatás E-mail
Túra beszámolók - Túra beszámolók
Írta: Baka Péter / PePeDL   
2011. augusztus 05. péntek, 00:00

 Többen kérdeztétek, hogy mi a különbség a GS és a V-Strom 1000 között. Röviden összefoglalva csak annyi, mint a japán konyha és német fehér kolbászos csemege között, mindegyik jó jó de ízlés dolga!

 

Előre szólok, hogy nem írok le se tengelytávokat, se villaszögeket, meg ehhez hasonló adatokat, ezt mindenki meg tudja találni a katalógusokba vagy a neten. Inkább emberi szemmel, vagy üvegszemmel próbálom nézni e két méltán híres „jószágot”!

 

Amint az ember rájuk néz, már rögtön látszik, hogy nem egy kontinensen, nem ugyanabban a formatervezői iskolában tanult emberek tervezték ezeket a monstrumokat. Ezt abból is érezni, hogy még a V-stromnak van formája, már-már szép, addig a GS egy formátlan valami. Én legjobban egy elefánthoz vagy egy vízilóhoz tudnám hasonlítani, meg az „érdekes” jelzővel illetni. Mondjuk az igaz, hogy már annyira csúnyácska szegényke, hogy az már szép. Szemből semmiképpen nem lehet összetéveszteni őket, a strom teljesen szimmetrikus, még a GS olyan, mint egy másnapos ember, akinek behúztak egyet és bedagadt a szeme, egy átmulatott éjszaka után, majd reggel a tükörbe néz. Kinek ez, kinek az jön be! Van, aki a kecsességet kedvelik, van, akinek az idomtalan vonal nélküliség jön be jobban. Persze van olyan is, akinek meg tök mindegy.

Mint már említettem a két motor teljesen más, amiben megegyeznek az az, amire készítették őket. Ez pedig nem ás, mint a szórakozás, a pihenés, a motorozás és a végtelen túrázás. Arra találták ki őket, hogy szolgáljanak minket, elvigyenek olyan helyekre, ahova egy sportmotorral nem jutnánk el, több 100 km-t megtegyünk a nyergükbe komolyabb fájdalmak nélkül. Ezt szereti mind a kettő, ebben profik! Bár kétségtelen, hogy más-más irányból közelítik meg ezt a célt.

A német, fehér kolbászos technika egy más világ, meg kell szokni. Tudni kell előnyeivel és hátrányaival is együtt elélni, együtt motorozni. Az első dolog, ami nagyon fura, az index kapcsolgatása. Jobb oldalon van a jobb gomb, bal oldalon a bal gomb, és az egyik oldalon oldod ki a „villogást”. Ezt én nem tudom, hogy melyik oldalon van, elfelejtettem. Így, hirtelen elmebajnak tűnik, de meg lehet szokni minden gond nélkül. Másik ugye a futómű, ami szintén más irányt képvisel, mint a japán kollégánál. Ugyanis nem engedi bebólintani a motort fékezés közben. Ezt van, aki imádja és van, aki azt mondja, hogy jó-jó, de nem jön semmi visszajelzés az első kerék felől, elnyel mindent a futómű. Jelzem, igaza van! Kétségkívül hátránya még ennek a megoldásnak az a többlet súly, jó pár kiló felesleget tesz a motorra. Nekem speciel bejön ez a megoldás, nagyon finoman dolgozik. Az első pár kanyarban nagyon fura érzés, készülsz, hogy a motor bólintani fog, de nem, nem történik semmi. Másik szintén fontos különbség az a hátsókerék meghajtása, itt kardán ott lánc. Na, ezt is meg kell szokni, van, akit nagyon zavar, van akit nem. Tény hogy a láncot könnyebb cserélni, bárhol bármikor beszerezhető, ellentétben a kardánnal, amivel ha baj van, akkor nekünk annyi. Ami előny, hogy nem kell fújni és ha minden stimmel, akkor 50 000 km-ig nincs vele gond, bár ez erősen „törődés” és olaj függő. Plusz, a maradék láncsprayket el lehet ajándékozni, amivel nagy népszerűségre tehetünk szert a csapaton belül. Tegyük ezt meg, mielőtt kiszívnák az összes vérünket! Laughing

Motorikusan ismét van különbség a két öszvér között. Vitathatatlan tény, hogy a sushi-s gép jobban megy, illetve teljesen máshogy van elosztva az erő, mint a „fehér kolbászos” márkán. A suzuki, a japán ősökhöz hasonlóan megy felül is és alul is van elég nyomatéka. Bár az engem nagyon zavart, hogy 6. fokozatott csak 100 felett lehetett normálisan használni, mert különben volt minden baja, prüszkölt, krákogott, csattogott. Ez gondolom a hosszú O/D fokozatnak is betudható és a szinkronizálás hiányának is. A GS pont az ellentéte szinte már 50-től lehet vele gyorsulni a végső fokozatban, igaz ehhez az Adventure váltó rövidebb 6. fokozatára van szükség. A bömbi felül nem megy annyira és azokról a fordulatszámokról csak álmodozik, amikben pl. a japán kolléga fickándozva tör előre.Ezzel ellentétben viszont az alsó fordulatszámokon csal vigyort az ember arcára. Persze 5000-től ő is csinál egy kis „tűzijátékot”! Igazából, mind a két szerkezet megy 200-al, akár utassal és csomagokkal is, ebben nagy különbség nincsen. Ahogy a fogyasztásukban sincs, ez is erősen jobb kezünk függvénye. Lehet velük 4 literrel is menni (le a kalappal aki ezt produkálni tudja) és meg lehet velük etetni a 8 litert is simán. Ha ráülsz egy egy helyben lévő „fehér kolbászos csatalóra”, beindítod és húzol neki egy két gázfröccsöt, már érezni fogod a következő különbséget. A motor megbillen oldalirányba, mivel a főtengely is hosszanti irányban van. Ebből menetközben nem érzel semmit sem, sőt, a kardánhatást is sikerült majdnem teljesen megszüntetni. Egyedül keményebb visszakapcsolásnál érzed, hogy meg moccan a feneke, olyan érzés mintha megcsúszna picit, de még sem.

A két motor súlyban is eltér, igaz nem sokkal. Az 1000-es DL kb. 238 kg, a 1150 GS Adventure kb. 255 kiló. Itt én nem érzek nagy különbség, ha a v-strom megbillent azt sem tudtam megtartani, gondolom a bömbivel sem lesz ez másként. Ilyenkor csak annyit lehet tenni, hogy segítünk neki földet érni, puhábbá tesszük a landolást.

Kényelemben a két motor között nincs különbség ebbe, nem is mennék bele szívesen, mert én még nem láttam két egyforma ember, és ezt erősen alkatunk függvénye.

A kanyarodásban talán a bmw kicsit stabilabb, főleg rossz úton, pont a futómű kialakítása miatt, természetesen minden előnyével és hátrányával amit már leírtam. Kicsit olyan érzésed van, hogy az első kerék a levegőben van, kicsivel az aszfalt fölött, semmi kátyú semmi hupli nem ér fel a kormányig. Kisimít mindent.

Amiben a két motor különbözik az a fékek, ezeket sajnos nem lehet össze hasonlítani. Nem értem, hogy egy olyan motoron, mint a V-strom miért spórolnak ezen a biztonsági berendezésen. Nem értem a japánokat. Persze a két motor nem is annyiba kerül, ez is igaz. Ha ennek a plusz pénznek egy részét fékre költenénk, akkor a stromra is jobb fékeket lehetne rakni!

Ahogy a kényelem, úgy a szélvédelem megint csak szubjektív dolog, mind a kettő elég zajos, de ez erősen pleko és bukó függő is. Pakolhatóság szempontjából is ugyanaz a kettő. Mindegyikhez lehet kapni gyári műanyag dobozt, bár aludobozok mindegyik gépnek jobban állnak. Mindkét motorra rengeteg plusz dolgokat lehet venni, szinte annyi pénzt el lehet költeni ezekre a kiegészítőkre, mint amennyibe maga a motor került. Nagyon szép példányokat lehet itthon is látni, sőt a klubbon belül is, pl. Krisz, Easyrider motorja.

A fenntartási költségekről ejtsünk egy két szót. Az alapvető különbség, hogy míg a suzukinál6 000 km, a bömbinél meg 10 000 kilométer a szerviz intervallum. Ha hivatalos szervizbe szeretnénk vinni, akkor GS -nél kb. 60 000 forintot kell leszurkolni, a suzukinál meg kb. 30 000-et! De ha nem visszük szervizbe, akkor kb. fele árakkal számolhatunk, ekkor már nem lesz ekkora különbség a gépek szervizelésének költségében. Ha a gyári alkatrészeket nézem, amik kellenek egy szervízhez:

olajszűrő–suzuki kb. 3 800 Ft bmw4 100 FT
levegőszűrő–suzuki kb. 7 000 Ft bmw 4 400 FT

kerülnek.

Sajnos a suzukis árakra nem emlékszem pontosan, de kb. így lehetnek most is még. Talán még a bömbi abban macerásabb, hogy a váltóban és a hátsó hajtásban is kell cserélni olajat, 20 000 km után. De meghálálja a gép, ha ezeket is ledobjuk 10 000 km után. Ennek literje kb 3 000 Ft és ez, elég is bele.

Tény is való hogy a két motor nem ugyanabba az ár kategóriába tartozik, azaz ha igen, akkor nagy különbség van az évjárat és a futott kilométerekben. Tavaly annyiért lehetett venni egy használt 3-4 éves GS-t, mint amennyiért egy zsír új 1000 V-stromot adtak 2 év garanciával! Ha a használt motor árakat nézzük, akkor még nagyobb a különbség. Egy 1000-es stromot már lehet venni kevés kilométerrel, egy évesen, már 2 millió alatt is. Ugyan ezért a pénzért egy 2002/2003-as GS-t kaphatunk, és abba nem lesz pár 1000 kilométer, ennél jóval többre kell számítanunk. Ha pár éves GS-t szeretnék, amiben kevés a kilométer, akkor mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni, kb. 2,5 és 3 millióig. Megfontolandó a dolog, mivel az árkülönbségből nagyon sokat tudunk motorozni és sok szép helyre el tudunk jutni! Természetesen mindegyikből ki lehet fogni jó, megkímélt használt példányokat, csak lesen kell lenni!

Az hogy kinek melyik nyújt többet, kinek melyik jön be jobban, az erősen az egyéntől függ. Ismerek olyat aki GS-ről ült át japán motorra, mert neki az nem jött be és volt olyan is, akinek a bmw tetszett jobban. Én csak azt tudom, hogy a V-strom 1000 életem egyik legjobb motorja volt, sosem sajnáltam még semmit sem ennyire mint őt, amikor elvitték tőlem. Persze nagyon szeretem a bömbit is, ne értsetek félre, remélem, legalább annyi szép túrát tölthetek a nyergében, mint a stroméba és ami a számomra legfontosabb hogy Veletek és a klubbal!

 

Tisztelettel

Baka Péter - PePeDL

Módosítás dátuma: 2017. december 13. szerda, 16:59