Csoportos motorozás PDF Nyomtatás E-mail
Beszámolók - Túrák, gurulások
Írta: Bopi   
2011. június 24. péntek, 00:00

Csoportos motorozás „íratlan” szabályai:

Csoportos motorozásról akkor beszélünk, ha kettőnél több motoros gurul együtt.

Résztvevők:

- túravezető a túra levezetője, akit követni kell.
-
záró motoros ő halad a menet végén.
-
csapat a túravezető és a záró motor között haladó többi motoros.

A csapat

A legtöbben, legtöbbször ebben a kategóriába nevezünk be. Nem csak a túravezetőnek és a záró motorosnak vannak kötelességei egy túra során, hanem a csapat minden egyes tagjára vonatkozik néhány betartandó szabály. Aki ezeket nem képes magáévá tenni, az ne jelentkezzen nagy csoportos túrákra, mert nem fogja élvezni, esetleg mások élményét is elrontja.

A túra előtt:

1. Mindig a képességednek és igényednek megfelelő túrára jelentkezz, és olvasd el rendesen a túra leírását!
2. Érkezz időben és teli tankkal a találkahelyre.
3. A VAS legyen „túrakész”: szerviz rendben, lánc olajozva, felelőség biztosítás, érvényes eü csomag.
4. Ha a túravezető közétette az útvonalat, nagyjából legyen a fejben, ha nem is az egész, de legalább a pihenő pontok.
5. Öltözz a várható időjárásnak megfelelően.
6. Ha valami az eligazításon nem világos inkább kérdezd meg a túravezetőtől.


Túra közben:

1. Szigorúan zip-zár alakzatban közlekedünk. Csak akkor fejlődünk fel oszlopba, ha szerpentinen haladunk. Tehát alap esetben nem vágjuk le a kanyarokat és nem vágunk be a másik elé, tartjuk a sávban a helyünket! (Zip-Zár alakzat: a vezető motoros a saját sávunkban a felező vonal mellett halad, a következő tőle jobbra lemaradva a sáv jobb felébe helyezkedik. A harmadik az első nyomvonalán megfelelő követési távolságot tartva, a negyedik a második nyomvonalán, és így tovább…)
2. Mindig akkora követési távolságot tartsunk, hogy az előttünk lévő hirtelen fékezésekor is meg tudjunk mögötte állni. Tehát minél nagyobb a csapat sebessége, annál nagyobb a követési távolság. A túl nagy hézag is zavaró lehet, ne maradjunk le az előttünk haladótól. Fontos, hogy a csapat egységet alkosson, indok nélkül ne húzódjunk szét.
3. Ne menj be az előtted haladó mellé. Mindig legyél jól látható a visszapillantó tükrében.
4. A csoporton belüli helyezkedés nagyon fontos. A túravezető mögé közvetlenül a nem annyira gyakorlott motorosok, a „lazább” tempót kedvelők kisebb teljesítményű gépek, a menet végére pedig a nagyobb teljesítményű motorok, a tapasztaltabb, tempósabb haladást kedvelők helyezkedjenek. Így elkerülhető a széthúzódás.
5. Ne csak az előtted, a mögötted haladóra is figyelj. Ha valaki mögötted lemarad, te is csökkentsd a sebességedet, ezzel jelzed, hogy valami nincs rendben. Ha ezt mindenki betartja és erre mindenki figyel, akkor hamar eljut az infó a túravezetőhöz.
6. Soha ne vállald túl magad, ha nem tudod tartani a tempót, inkább maradj le, azzal be tudod lassítani az egész csapatot. A következő megállón után viszont helyezkedj előre.
7. Ne állj ki a nyeregből, mert balesetveszélyes.
8. Ha akadályt (követ, úthibát, kavicsot, stb.) látsz az úton, kézzel vagy lábbal az akadály felé mutatva jelezd a mögötted haladónak.
9. Az alakzatban előzni szigorúan tilos! Ha pozíciót szeretnél válltani, várd meg a következő pihenőhelyet.
10. Csoportos motorozásnál senki ne vagánykodjon, mert ott nem csak magát veszélyezteti, hanem a körülötte lévőket is. Senki nem azért megy el túrázni, hogy egy bizonyítási kényszertől szenvedő kollégája miatt balesetet szenvedjen!
11. Előzés: intenzíven gyorsítva hajtsuk végre. Vegyük figyelembe, hogy a többiek ott jönnek utánunk, ezért ne lassítsunk be hirtelen az előzés után, hagyjunk helyet a mögöttünk érkezőnek. Igyekezzünk gyorsan felvenni az előzés előtti pozíciónkat.
12. Ha bármi észrevételed gondod van a túrával vagy résztvevőkkel kapcsolatban, jelezd ezt a túravezetőnek a következő pihenőhelyen.
13. A pihenő helyeken a túravezető utasításainak megfelelően, figyelmesen parkoljuk le a motorunkat. Az oldaltámasz helyzetét inkább kétszer ellenőrizd, mint összetörj egy rakás motort. Ha van, használd a középsztendert.
14. A tankolás gyakoriságát a legkisebb tankú motorhoz kell mindenkinek igazítani. Ha a többiek tankolnak, Te is állj be a sorba, ne kelljen 50 km után csak miattad a napon sülni a többieknek.
15. A túravezető „utasításait” mindig tartsuk be. Nem „kiskirálykodni” akar, hanem próbál mindenkit épségben eljuttatni a célpontara, majd pedig haza.
16. Mindig alkalmazkodj a csapathoz.

Túravezető:

Egy túrát megszervezni és levezetni nem ugyanaz a feladat, de a legtöbb esetben ezt ugyanaz a személy csinálja. Az ő szava a mérvadó egy túra alatt, őt követjük a starttól a célig. Neki is vannak feladatai:

1. A túra megszervezése. Minden, az úttal kapcsolatos információ birtokában van, ilyenek a pontos útvonal, a pihenőhelyek, étkezési infók, több napos túra esetén szállásinfók. Ha teheti le is járhatja az utat, így nem érheti meglepetés. Persze ezt nem mindig lehet végrehajtani, de a pontos szervezés nagyon sok kellemetlenségtől mentheti meg a csapatot.
2. Eligazítás előtt tájékozódik a csapat tudásszintjéről, a motorok teljesítményéről, tankolási periódusairól.
3. Eligazítás: a résztvevőket tájékoztatja néhány a túrával kapcsolatos dologról: a csoportos motorozás szabályairól, a menet felépítéséről, a záró motoros bemutatásáról, a következő pihenőpontról, telefonszámának közléséről, a várható menetsebességről, útviszonyokról. Ettől persze lehet több infóval is szolgálni, ha a helyzet megkívánja.
4. Menet közben figyeli a csapatot, és a pihenőkben át is szervezheti a motorosok sorrendjét a látottak alapján.
5. Ügyel arra, hogy együtt tartsa a csapatot, a megfelelő sebesség megválasztásával.
6. A pihenőhelyeken meghatározza a parkolási rendet, olyan helyen nem áll meg, ahol nem biztosított az összes motor biztonságos tárolása.

Záró motoros:

Ő halad a menet végén, mögötte nem lehet egy motoros sem. Gyakorlott motorost szoktak ide felkérni, és nem hátrány, ha nagy teljesítményű motorral rendelkezik. Persze ez nem feltétel, inkább a megfelelő tudásszint a mérvadó.

1. Segít a túravezetőnek a túra elejétől a végéig.
2. Ismeri az útvonalat, ha lehet térképen be van rajzolva vagy a GPS-be be van táplálva.
3. Baj esetén értesíti a túravezetőt. Ha van akkor rádió, vagy telefon kapcsolattal, ha nincs akkor előremotorozással.
4. A pihenőhelyeken megbeszéli a túravezetővel a csapat esetleges hibáit, sebességét (gyors, vagy lassú) és javaslatokat tesz a csapat sorrendjének átszervezésére, ha szükséges.

Ez a leírás azért készítettük, mert bár az internet tele van ehhez hasonló irományokkal, mégis szükségesnek éreztük, hogy összeszedjük gondolatainkat és a VSCH-nak megfelelő, világos és érthető szabályrendszert alkossunk. Remélem mindenki elolvassa, értelmezi és be is tartja a jövőben a rá vonatkozó pontokat.

Pár dologra nem tértem ki:

  • Biztosítóemberek: Az utóbbi időben a VSCH-s rendezvényeken a több kisebb csoportban történő gurulást preferáljuk, ezért nincs létjogosultsága ennek az egyébként is veszélyes és szabálytalan funkciónak. Ha betartjuk a fentebb részletezett leírást, nem fog szétszakadni a csapatunk.
  • Kézjelek: A legtöbb kézjel magától érthető, és a neten számos fényképpel is illusztrált leírás van. Egy-két túra után már mindenki profi „mutogatóvá” válik.

Ha úgy érzed hogy ezeket a szabályokat, nem tudod, nem akarod betartani, kérlek, ne jelentkezz a túrára!

LexRiku:

A V-strom Club Hungary túráin, a túravezetők, az eligazítás előtt ill közben élhetnek az alkoholszondázás lehetőségével a résztvevőkkel ill. saját magukkal szemben.

 

 

IE6 - Figyelmeztetés

Ha az oldalt Internet Explorer 6 böngészővel keresed fel, akkor néhány beépített funkciót nem tudsz majd élvezni.

Használd inkább ezt:

Oldalainkat 4 vendég böngészi

Statisztika

Op.r. : Linux l
PHP : 5.3.2-1ubuntu4.20
MySQL : 5.1.41-3ubuntu12.10
Pontos idő : 00:38
Gyorsítótárazás : Letiltott
GZIP : Engedélyezett
Tagok : 1072
Tartalom : 64
Webcímek : 22
Tartalom találatai : 118126