Mi, hol és merre... PDF Nyomtatás E-mail
Túra beszámolók - Túra beszámolók
Írta: Gyurci   
2011. október 18. kedd, 07:42

Ennek a túrának az alapötlete Hollóházán fogalmazódott meg bennem, mikor az út mellett megláttam az ország legészakibb pontját jelző oszlopot. Garbolcon már többször jártam, ott tudtam, hogy van ilyen, így elkezdtem kutakodni, hogy van-e, jelzi-e Magyarország egyéb pontjait is jeloszlop?

 

Rövid kutatás után az alábbi pontok összefűzését képzeltem el:
Az ország közepe: Pusztavacs községtől északra 1 km.
Az ország legmagasabb pontja 1015 m: Mátra, Kékestető.
Az ország legmélyebb pontja 75,5 m: Szegedtől délre légvonalban kb. 8 km, Tiszaszigettől nyugatra 2 km-re elhelyezett jeloszlop.
Az ország legészakibb pontja: Füzér-Lászlótanya üdülő, a volt Károlyi vadászkastély kilátója - a jeloszlop Hollóházán van.
Az ország legkeletibb pontja: Garbolc községtől északkeletre kb. 2,5 km, a Túr első magyar területen levő hídja közelében elhelyezett jeloszlop.
Az ország legdélibb pontja: Beremendtől délre, a Beremend-Kásád közút mellett elhelyezett jeloszlop.
Az ország legnyugatibb pontja: Hármashatárkő Felsőszölnöknél, motorral csak osztrák oldalról közelíthető meg.
A Nagy-Magyarország földrajzi középpontját jelölő szélmalom Szarvason.
Mivel az egész tervezet egy szokásos péntek délutáni Apák-Fiaik kocsmára nevelést követően fogant :wink: , így az egészet nem is gondoltam komolyan az idén megejteni, nem úgy Balázs cimborámat, aki addig noszogatott, mígnem megállapodtunk egy október közepei hétvégében. Tekintettel a táv- (nagyjából 1.800 km) és a napsütéses órák hosszára, négy napban állapodtunk meg, valamint, hogy Hollóháza lesz az első érintendő pont és nyugati irányba indulunk tovább és a Mátra magasságában csatlakozik hozzánk Peti is.
A megbeszélt csütörtök reggel 8 órai indulást keresztülhúzta Balázsék csöpögő radiátora :?, így Hollóházára egyedül mentem fel, majd ezt követően indultunk neki az aznapi távnak.

miholmerre 01

Mezőkövesden csatlakozott Laca, Füzesabonyban pedig Peti, innen Laca felvezetésével indultunk a Kékestetőre és tartott velünk Gyöngyösig. Innen is és ezúton is köszönet Neki a túravezetésért.

miholmerre 02

A Zümi "kicsit" meg volt zavarodva :!: :)

miholmerre 03

Nem igazán volt itt sem melegünk, ahogy Balázs meg is jegyezte: „de jó lenne már a laposon!”, de azért előtte a Mátraházai parkolóban megebédeltünk :!: :)

miholmerre 04

én, szokás szerint, az ápdétcsülköt választottam :mrgreen:

miholmerre 05

Ezután mentünk is a laposon Pusztavacsra, az ország közepére:

miholmerre 06


miholmerre 07

Innen már „csak” Balatonakaliig kellett eljutnunk, Balázsék Haciendájába. Itt már várt minket Geri, aki a másnapi felvezetés hálátlan feladatát is magára vállalta. Nagyon nagy köszönet Gerinek is, nem csak a túravezetésért, hanem Neki fontos szerepe volt az előkészületekben is. Az volt a koncepció, hogy minden jeloszlopnál/emlékműnél a motorokat fényképpel dokumentáljuk. A legnyugatibb pont volt a kakukktojás, mivel Felsőszölnök felől csak gyalogosan lehet megközelíteni, de jeloszlop sincs, így valahogy fel kellene jutnunk a hármashatárkőhöz és lehetőleg ne több órás gyalogút előzze meg a dokumentálást. Gerinek hála, meglelte nekünk osztrák oldal felől az odavezető utat, így a fénykép sem maradhatott el.
Balatonakalin nagy örömmel nyugtáztam, hogy egy Klubtársunk konyhai tisztítószerek gyártásával is foglalkozik :!: :mrgreen:


miholmerre 08

Másnap reggel tehát Balatonakaliból indulva, a Káli-medence és az Őrség csodálatos tájain kanyarogva léptünk Ausztriába (Rábafüzesnél) és értünk fel a hármashatárkőhöz.


miholmerre 09

Dokumentálást követően Szlovénia felől értünk vissza az Őrségbe, ahol egy AT vs. Varadero csere-tesztvezetés is megtörtént...


miholmerre 10

...majd Becsehelynél vettünk könnyes :) búcsút Geritől és haladtunk tovább aznapi szállásunkra, Kisrécsére. Mivel az első két napunk a gyönyörű napsütés ellenére erős szélben telt, így Tamás Kolléga gönci barackjának hatására el is neveztük a gurulást: Szar is a hideg szél nélkül túrának :D . A harmadik napon egy viszonylag hosszabb szakaszt terveztünk be, így sietve indultunk Kisrécséről. Sietségünk annyira kézzel fogható volt, hogy Sásd előtt 18 km-el Peti Ténéréje megállt :evil: . Rövid műszaki szakértést követően megállapíthattuk, hogy nemes egyszerűséggel kifogyott a benzin a Tenyérben :shock: . Ez már csak azért is meglepetés volt, mert a 26 literes tank ennél hosszabb etapok megtételét vizionálta felénk, de azt semmiképpen nem, hogy 280 km-t sem tudunk megtenni egy tankolással (bár valószínűbb verzió az, hogy a benzincsap tartalék állása tréfált meg minket). No mindegy, megcsapoltuk az AT-t 2 literrel...

 

miholmerre 11

...és Sásdon teletankoltunk. Pécs és Villány érintésével értünk el a legdélibb pontra.

miholmerre 12



miholmerre 13

Itt komoly matekóra következett, hiszen már két óra is elmúlt és 6 óra után olyan hirtelen sötétedett és hűlt a levegő, hogy Tiszaszigetet kiiktattuk a programból :( és a legrövidebb úton mentünk szállásunkra, Békésszentandrásra, ahová fél 7 magasságában érkeztünk.
Ezt majd jövőre :cry :

 

miholmerre 14

 

miholmerre 15


Vasárnap reggel a boltba menet esküszöm, hogy láttam két jegesmedvét is :shock: :wink: , de 9-kor így is úton voltunk Szarvasra.

miholmerre 16


Ezt követően Gyomaendrődön (szintén) könnyes búcsút vettünk Petitől :) , majd kettesben közeledtünk Garbolcra. Debrecenben ebédeltünk és kora délutánra voltunk legkeletebben.
 

miholmerre 17

Dokumentálást követően komoly szempárbajt vívtam a vezérürüvel, de ennél komolyabb atrocitás nem történt. :D

 

miholmerre 18


Innen aztán a már többeteknek is megmutatott Szatmárcseke – Tivadar – Vásárosnamény – Kisvárda útvonalon értünk haza, kissé átfagyottan, de jó érzésekkel telve.

Módosítás dátuma: 2017. december 12. kedd, 11:56